16.03.2021.
Potpredsjednik
Maroš Šefčovič, supredsjedatelj Zajedničkog odbora za EU, izjavio
je: Protokol o Irskoj i Sjevernoj Irskoj jedini je način da se zaštiti
Sporazum na Veliki petak (Sporazum iz Belfasta) i zadrži mir i stabilnost te
tako izbjegne tvrda granica na otoku Irskoj i očuva integritet jedinstvenog
tržišta EU-a. EU i Ujedinjena Kraljevina zajedno su postigli dogovor o
Protokolu. Stoga ga moramo zajedno i provoditi. Jednostranim odlukama i povredama
međunarodnog prava koje je počinila Ujedinjena Kraljevina krši se njegova svrha
i potkopava međusobno povjerenje. Kako bismo to ostvarili, Ujedinjena
Kraljevina mora pravilno provoditi Protokol. Zato danas pokrećemo postupak.
Nadam se da ćemo suradnjom te pragmatičnim i konstruktivnim duhom koji je
prevladavao u našem dosadašnjem radu u provedbi Sporazuma o povlačenju ta
pitanja uspjeti riješiti u Zajedničkom odboru bez primjene daljnjih pravnih
mjera.
Komisija
je na tu situaciju odgovorila na sljedeća dva načina:
- Prvo,
Komisija je Ujedinjenoj Kraljevini poslala službenu opomenu zbog
kršenja materijalnih odredbi prava EU-a u pogledu kretanja robe i kućnih
ljubimaca koje se primjenjuju na temelju Protokola o Irskoj i Sjevernoj
Irskoj. Time je započeo službeni postupak zbog povrede, kako je utvrđeno u
članku 12. stavku 4. Protokola u vezi s člankom 258. Ugovora o
funkcioniranju Europske unije. U skladu s člankom 12. stavkom 4. Protokola
o Irskoj i Sjevernoj Irskoj, institucije EU-a, a osobito Europska komisija
i Sud Europske unije, imaju nadzorne i provedbene ovlasti u skladu s
Ugovorima EU-a u odnosu na posebne odredbe Protokola, uključujući članak
5. U opomeni se od Ujedinjene Kraljevine traži da provede hitne korektivne
mjere kako bi ponovno uspostavila usklađenost s uvjetima Protokola.
Ujedinjena Kraljevina za odgovor na opomenu ima rok od mjesec dana.
- Drugo,
potpredsjednik Maroš Šefčovič poslao je Davidu Frostu,
supredsjedatelju Zajedničkog odbora za Ujedinjenu Kraljevinu, političko
pismo, u kojem poziva vladu Ujedinjene Kraljevine da ispravi situaciju
i da se suzdrži od primjene izjava i smjernica objavljenih 3. i 4. ožujka
2021. Takvim jednostranim mjerama krši se obveza djelovanja u dobroj vjeri
na temelju članka 5. Sporazuma o povlačenju. Isto tako, u pismu se
Ujedinjena Kraljevina poziva da u Zajedničkom odboru započne bilateralna
savjetovanja u dobroj vjeri kako bi se do kraja ovog mjeseca postiglo
sporazumno rješenje.
Protokol
o Irskoj i Sjevernoj Irskoj, kao sastavni dio Sporazuma o povlačenju koji su
ratificirali i EU i Ujedinjena Kraljevina, na snazi je od 1. veljače 2020. i
ima pravne učinke na temelju međunarodnog prava. Cilj je Protokola održati
mir i stabilnost, zaštititi Sporazum na Veliki petak (Sporazum iz Belfasta),
izbjeći tvrdu granicu na otoku Irskoj te očuvati integritet jedinstvenog
tržišta EU-a. Kako bi se to ostvarilo, Protokol se mora u potpunosti provoditi.
Neprovođenjem protokola vlada Ujedinjene Kraljevine ugrožava postizanje tih
ciljeva.
Sljedeći
koraci
Ujedinjena
Kraljevina mora do kraja ovog mjeseca dostaviti primjedbe na službenu opomenu.
Nakon razmatranja tih primjedaba ili ako one ne budu podnesene, Komisija prema
potrebi može donijeti obrazloženo mišljenje. U skladu s člankom 12. stavkom 4.
Protokola, Sud Europske unije ima sve ovlasti predviđene Ugovorima, uključujući
mogućnost izricanja plaćanja jednokratnog iznosa ili novčane kazne.
Drugo,
ako Ujedinjena Kraljevina ne započne savjetovanje u Zajedničkom odboru u dobroj
vjeri kako bi se do kraja ovog mjeseca postiglo sporazumno rješenje, EU može
dostaviti pisanu obavijest o početku savjetovanja na temelju članka 169.
Sporazuma o povlačenju, što je prvi korak u postupku mehanizma za rješavanje
sporova utvrđenom u dijelu šestom glavi III. Sporazuma o povlačenju. Ako se ne
pronađe rješenje, EU bi mogao uputiti spor na obvezujuću arbitražu. To u
konačnici može dovesti i do toga da arbitražno vijeće izrekne financijske
sankcije. U slučaju neplaćanja ili trajnog nepoštovanja, EU bi mogao
suspendirati svoje obveze na temelju Sporazuma o povlačenju (osim dijela koji
se odnosi na prava građana) ili iz Sporazuma o trgovini i suradnji, u skladu s
člankom INST.24. stavkom 4., npr. uvođenjem carina na uvoz robe iz Ujedinjene
Kraljevine.
Kontekst
Vlada
Ujedinjene Kraljevine izjavila je 3. ožujka 2021. da namjerava jednostrano
odgoditi punu primjenu Protokola o Irskoj i Sjevernoj Irskoj u pogledu kretanja
robe i kućnih ljubimaca iz Velike Britanije u Sjevernu Irsku. Ta je izjava
uslijedila nakon sastanka Zajedničkog odbora 24. veljače 2021., na kojem se
Ujedinjena Kraljevina javno obvezala na pravilnu provedbu Protokola te na provedbu
svih odluka koje je Zajednički odbor donio u prosincu 2020.
Ujedinjena
Kraljevina posegnula je za tom jednostranom mjerom bez ikakve rasprave ili
savjetovanja s EU-om u tijelima osnovanima Sporazumom o povlačenju. Riječ je o
jasnom odstupanju od konstruktivnog pristupa koji je dosad prevladavao, čime se
ugrožava rad Zajedničkog odbora te uzajamno povjerenje i duh suradnje koji su
obnovljeni u posljednjim mjesecima 2020., nakon nesigurnosti koja je nastala
zbog Zakona o unutarnjem tržištu Ujedinjene Kraljevine.
EU
je dosad u okviru Zajedničkog odbora neprestano nastojao u dobroj vjeri pronaći
pragmatična rješenja kako bi se poremećaji uzrokovani Brexitom sveli na
najmanju moguću mjeru i kako bi se olakšao svakodnevni život zajednica u
Sjevernoj Irskoj. EU se dosljedno zalaže da se sve uključene strane u
potpunosti usklade s Protokolom.
Zbog
nedavne odluke Ujedinjena Kraljevina ponovno je na putu namjernog kršenja
svojih međunarodnih pravnih obveza i obveze djelovanja u dobroj vjeri, koja bi
trebala prevladavati u primjeni međunarodnih sporazuma u skladu s člankom 26.
Bečke konvencije o pravu međunarodnih ugovora.
Više
informacija dostupno je na poveznicama:
Pismo
potpredsjednika Maroša Šefčoviča Davidu Frostu [15. ožujka 2021.]
Internetske
stranice Komisije o Brexitu