23.12.2020.
Boris Trupčević iz Styria Media Grupe vodio je udrugu u
2 različita mandata, a ovaj je mandat obilježio s brojnim novim inicijativama
Udruge od stalnih napora da se snižena stopa PDV-a izjednači za sva izdanja do
aktualne inicijative usvajanja potpora
tiskanim medijima s ciljem smanjenja troškova distribucije. Među brojnim
zakonodavnim aktivnostima poseban fokus stavljen je na pripremu izmjena propisa
u skladu s digitalizacijom i novim EU direktivama. No, od svih aktivnosti na
zastupanju interesa izdavača kao kruna predanom radu izdvaja se prošlogodišnje
učlanjenje Udruge u europska udruženja izdavača i medija te ovogodišnji postupak
donošenja novog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima kojim se po
prvi puta regulira i zaštita prava novinskih izdavača. RH s novim zakonom
uvodi primjer kolektivne zaštite prava autora i prikupljanja naknade te naš
model moguće zajedničke organizacije za kolektivno ostvarivanje prava može biti
primjer nove prakse kolektivnog pregovaranja i zastupanja interesa izdavača i
novinara u EU.
O poslovanju novinskih izdavača u 2020.
godini Boris Trupčević dao je sljedeći osvrt:
Malo
je koja industrija istrpila toliko udaraca kao tiskani mediji. Među prvima je
bila izložena digitalnoj disrupciji koja nas je suočila s migracijom publike na
desktop ekrane, a potom na pametne telefone, piratstvom, pojavom predatorskih
globalnih platformi, itd. Kao da to nije bilo dovoljno, paralelno smo
proživljavali dugogodišnju ekonomsku agoniju, a dugo očekivane znakove oporavka
poništila je korona. Tijekom proljetnog zatvaranja naklade su pale 30%, oglasni
prihodi i do 60%. Prihodi od evenata bili su izbrisani. Ipak, ostatak godine
donio je oporavak. Usprkos svemu, industrija se brzo prilagodila, kreirala
online i hibridne evente, izmislila nove formate i posvetila se strateškim
inicijativama. Iduće godine nakon kraja pandemije očekujemo značajan oporavak i
nastavak rasta digitalnih prihoda koji su položili ispit stabilnosti u ovoj
krizi. Obzirom da se veliki rast konzumacije medija tijekom pandemije najviše
osjetio u digitalnim medijima, očekujemo povijesni iskorak većine izdavača u
poslovni model digitalnih pretplata koji već sada pokazuje vrlo uspješni trend
u svijetu. To je karika koja je dugo nedostajala i koja će profesionalnim
informativnim medijima trajno vratiti mjesto koje im pripada.
Bojana Božanić zahvalila je članovima na
ukazanom povjerenju i naglasila kako je pred njom veliki zadatak s obzirom na
visoke standarde u dosadašnjem vodstvu Udruge. No, uz snažnu podršku
dopredsjednika i ostalih članova vjeruje da će Udruga uspješno nastaviti
aktivnosti usmjerene na bolje uvjete poslovanje i snažnije pozicioniranje
novinskih izdavača.
Pandemija koronavirusa dramatično je
utjecala na pad gospodarstva u cjelini te i nakladnici medija u Hrvatskoj
posluju u izuzetno teškim uvjetima. Otežani uvjeti distribucije, pad naklada,
dramatičan pad prihoda od oglasnog prostora, brojne restrikcije koje su gotovo
u potpunosti onemogućile organizaciju događanja, pa tako i konferencija, doveli
su u pitanje održivost i stabilnost dosadašnjih poslovnih modela. Naša uloga –
izvještavanje i informiranje javnosti od presudne je važnosti za funkcioniranje
društva, a u ovako izazovnim vremenima treba poduzeti sve moguće mjere u cilju
zaštite i održivosti medijske scene i medijskog pluralizma. Nakladnici se u
2021. pripremaju na značajne iskorake i pronalazak novih izvora prihoda,
sigurna sam da će u tome uspjeti. Svoju otpornost dokazali su i u izazovnoj
2020. - izjavila je Bojana
Božanić, nova predsjednica HUP- Udruge novinskih izdavača.
Udruga će u 2021.g. svoje djelovanje
usmjeriti na sljedeće prioritetne
mjere:
Ø
Autorsko pravo – ključna tema 2021.; kako
se pripremiti i organizirati za kolektivnu zaštitu prava nakladnika; model moguće
zajedničke organizacije za kolektivno pregovaranje i ostvarivanje prava
izdavača i novinara.
Ø Usvajanje
potpora tiskanim medijima s ciljem smanjenja troškova distribucije, prema
modelu zakonskog ograničavanja ukupnog troška distribucije (20-25%) dok se
razlika nadoknađuje distributeru, ili nekim drugim modelom (subvencioniranje
troška tiskanja..)
Ø Smanjenje
stope PDV-a tiskovina i izjednačavanje svih izdanja – tiskanih i digitalnih s
dnevnim novinama (nužno smanjiti stopu za periodiku s 13% na 5 %)
Zaključno je nova predsjednica HUP-
Udruge novinskih izdavača istaknula da će u narednom periodu za sve članove posebno
biti važna izmjena iskustava i novih tehničkih rješenja koja će izdavačima
donijeti opciju novih prihoda i time daljnji razvoj. Na tom tragu od velike je
važnosti i snažna logistička potpora europskih udruženja novinskih izdavača.