24.05.2023.
Europska komisija je predložila prilagodbu
pravila EU-a o stankama i odmorima za vozače autobusa kako bi bolje
odražavala prirodu povremenih autobusnih prijevoza.
Vozači u ovom sektoru imaju drugačiji radni
ritam u usporedbi s onima u teretnom ili redovnom prijevozu putnika zbog visoke
sezone i različitih udaljenosti vožnje ovisno o turističkim aktivnostima
putnika.
Komisija stoga predlaže da se vozačima
autobusa koji pružaju takve povremene usluge omogući fleksibilnija raspodjela
pauza i odmora. Osim toga, prijedlogom se želi osigurati jednak tretman
međunarodnog i domaćeg povremenog prijevoza putnika.
Ø Stanke: vozačima će biti dopušteno podijeliti
svoje stanke (od minimalno 45 minuta za 4,5 sata vožnje) u dva razdoblja od
najmanje 30 i 15 minuta ili u tri razdoblja od najmanje 15 minuta. To će im
pomoći da pauze uzimaju fleksibilnije i u prikladno vrijeme. Trenutačna pravila
dopuštaju vozačima samo da ove 45-minutne stanke podijele na 15 minuta prvo i
30 minuta kasnije (ali ne obrnuto).
Ø Dnevni odmor: vozačima će biti dopušteno
odgoditi početak dnevnog odmora za jedan sat ako ukupno dnevno vrijeme vožnje
za taj dan ne prelazi sedam sati ili ga odgoditi za dva sata ako ukupno dnevno
vrijeme vožnje ne prelazi pet sati. Ta će odstupanja biti moguća samo jednom
tijekom putovanja od osam ili više dana. Nova pravila neće promijeniti trajanje
redovnog dnevnog odmora, koje ostaje na najmanje 11 uzastopnih sati unutar 24 sata.
Ø Tjedni odmori: pravila za usluge međunarodnog
povremenog prijevoza putnika koji se odvijaju isključivo unutar jedne zemlje
uskladit će se s pravilima za međunarodne usluge, čime će se vozačima omogućiti
odgoda tjednog odmora do 12 uzastopnih dana. To je već sada moguće za
međunarodni povremeni prijevoz putnika, na štetu domaćih prijevoznika. Uvjeti
za korištenje ovog „12-dnevnog odstupanja” ostaju isti: vozač mora uzeti
redoviti tjedni odmor prije putovanja (min. 45 sati) i dva tjedna odmora nakon
putovanja.