26.11.2021.
Promjene koje se odvijaju sve brže, koje
stvaraju okruženje u kojem je intenzitet neizvjesnosti i nesigurnosti,
nepredvidivosti i nestabilnosti, sve jači, zahvaćaju sve dijelove i aspekte
života. Za dugoročno održivo, stabilno i sigurno, poduzetništvo potrebna je
kontinuirano prikupljati podatke, analizirati ih, razumijevati i obrazlagati,
te predviđati i planirati ekonomske efekte procesa promjena. Proces
globalizacije učinio je sve dijelove svijeta na cijeloj zemaljskoj kugli
međusobno zavisnima, povezanima kroz sve složeniju digitalnu
infrastrukturu, što je stvorilo i nove
oblike konkurencije. Digitalni oblici komunikacije i konkurencije ne mogu se
prostorno fizički zaustaviti klasičnim mjerama protekcionizma, a
hiperprodukcija roba i usluga potaknuta tehničko – tehnološkim razvojem dovela
je do prekomjernog iskorištavanja, zagađenja i uništavanja prirodnih resursa i
okoliša.
Trenutno su globalno društvo i ekonomija
suočeni pandemijom, koja se „nadogradila“ na već ranije nadolazeću ekonomsku
krizu, i enormno pojačavši njen intenzitet, gurnula svijet u krizu izuzetne
snage i obima. Pandemija je do sada nanijela velike štete globalnoj ekonomiji i
još uvijek se, s obzirom na neizvjesnost intenziteta i trajanja, ne može sa
velikom sigurnošću procijeniti do kada će ih nanositi, a isto tako kakve će se
stvoriti prilike i sve pozitivne
promjene koje se također uobičajeno pojavljuju u kriznim razdobljima.
Oni koji ne želi pogoršati nego zadržati
i/ili unaprijediti svoj ekonomski položaj, na temelju razumijevanja i
uvažavanja informacija iz okruženja, moraju usklađivati svoje strukture,
politike i procese kako u kratkom roku ne bi postali gubitnici. Uspješne
prilagodbe novim okolnostima postižu se pametnim „pobjedničkim“ strategijama,
koje su kreirane na temelju činjenica i implementirane u provedbu uz učešće i
konsenzus svih dionika. To određuje hoće li se, kako i u kojoj mjeri društvo,
ekonomija u cijelosti, ili neki njen segment, kao i pojedino poduzeće,
razvijati, stagnirati i/ili propasti.
Jedan od menadžerskih analitičkih alata
kojima se informacije iz šireg eksternog okruženja sustavno (kontinuirano i metodološki
pravilno) obrađuju je PESTEL (ili PESTLE), akronim sastavljen od početnih slova
engleskih riječi koje predstavljaju sastavnice šireg eksternog okruženja
„political – economic – social – technological – environmental – legal“. Ovaj
analitički alat vremenom, prema uočenim potrebama za sve širim područjem
analiza, dobivao je u naziv sve više slova. U početku se koristio PEST, a P je
obuhvaćao uz politički i pravni okvir (L). Pojavom potrebe da se pomno
tretiraju okolnosti vezane za ekologiju, dodano je još jedno E. U „modernim
vremenima“, uočavajući etiku i demografiju kao sve važnije elemente koji je
potrebno izdvojeno promatrati, dodavanjem još jednog E – „ethical“ pojavljuju
se inačice akronima, STEEPLE ili PESTELE.
Svi aspekti ove tehnike ključni su za bilo
koju djelatnost, oblik i veličinu poduzetničke organizacije. PESTLE je važan
informacijski stup na kojima se grade strategije i operativni planovi njihovih
provedbi (strateška, operativna i financijska restrukturiranja), donose odluke
o ulaganjima u resurse, istraživanja i razvoj, razvoj novih kompetencija,
uvođenje novih poslovnih modela, novih proizvoda i usluga, nastupa na novim
tržištima, kao i odustajanja od nekih postojećih „potrošenih“ tržišta,
proizvoda i usluga, organizacijskih koncepata i procesa. Sve no što smo
proizveli kroz PESTLE analizu omogućiti će da na kraju cijelog analitičkog
procesa kvalitetno izradimo SWOT tako da smo realno i precizno definirali
(izvagali) odnos mogućnosti poduzeća (vlastitih snaga i slabosti) i okolnosti
iz okruženja (prilika i prijetnji). A time smo korak bliže da naša strategija i
njena realizacija bude zaista „pobjednička“, u duhu jedne povijesne izjave
Xerox-ovog istraživačkog tima: „Najbolji način da predvidite budućnost? Izumite
je.“
Seminar je zamišljen kao interaktivna
radionica, a predavač je:
Nikola Nikšić, savjetnik za menadžment
(CMC) licenciran pri ICMCI (The International Council of Management Consulting
Institutes), ovlašteni procjenitelj poslovne izvrsnosti pri EFQM (European
Foundation for Quality Management) i ovlašteni računovođa. Od ukupno 40 godina
radnog staža u zemlji i inozemstvu, 28 je radio na pozicijama menadžera za
upravljanje strategijom, financijama i računovodstvom te kontrolingom. Od toga,
kao djelatnik Geotehnike 6 godina u inozemstvu na međunarodnim
hidro-energetskim projektima. a 12 kao menadžer u hrvatskim poduzećima -
članicama međunarodnih grupacija (WLW, Bisnode). Kao su-osnivač poduzeća
Konter, dugi niz godina se bavi poslovima menadžerskog savjetovanja na području
organizacije i ekonomike poslovanja, te edukacije. Dobitnik je nagrade Primus
2011., za najboljeg poslovnog savjetnika u Hrvatskoj za područje strateškog
menadžmenta i organizacijskog razvoja.
Sudjelovanje na seminaru je besplatno.
Zbog ograničenog broja mjesta, molimo da svoje
sudjelovanje prijavite do četvrtka 25. studenoga 2021. godine do 12 sati
elektronskim putem na: hup-osijek@hup.hr